marți, 17 iunie 2014

O multitudine de metode educationale

Cand esti mama, esti un intreg univers! Inainte parca nici nu existam...

De cand sunt mama ma preocupa subiectele in functie de varsta celui mic. Daca in primul an ma preocupa alimentatia, acum, dupa 2 ani ne preocupa gradinita. Mai bine zis, ma preocupa mediul in care urmeaza sa stea 8 ore (sau mai bine) copilul meu. Ma uit la el si ma bucur ca are un start frumos in viata: este vesel, rezonabil (te poti intelege cu el), nu mai spun de frumos! :D Inca de mic a fost copilul cuminte , pardon normal: a mancat, a dormit si a crescut. Fara zeci de nopti nedormite din cauza plansetelor aparent fara motiv, fara prea multi colici, fara probleme de supt la san, si nici la mancare (mananca orice fel de mancare, atata timp cat e gustoasa), a adormit singur (noaptea, cu exceptia somnului de amiaza), fara in brate, fara leganat. In general fara probleme, nici bolnavicios (nu a racit, sau sa faca vreo gripa, otita sau alte complicatii). Dupa unii ar suna ca un copil perfect sau ideal. De aceea imi doresc si un mediu cat mai potrivit, relaxat si unde sa invete multe lucruri, dar sub forma de joaca si fara restrictii (de genul statului in banca cand zice educatorul, sau cu mainile la spate, sau de frica...).

Pana acum am fost obisnuiti cu metoda traditionala de educatie: copilul trebuie sa asculte si sa taca malc si sa faca tot ce-i spune profesorul. Profesorul este autoritatea suprema si le stie pe toate. Elevul trebuie doar sa asculte, sa invete ce i se dicteaza si sa ia note foarte bune la toate materiile. Sub nicio forma nu are voie sa greseasca ca ia nota mica, se face de rusine, isi ia bataie acasa, etc...

Un filmulet TEDex despre educatie si creativitate sustinut de Sir Ken Robinson.

Ce bine ca ascum sunt atat de multe variante, ca poti alege ce i se potriveste copilului mai bine! De curand am avut posibilitatea sa "gust cate o picatura" din cateva metode de studiu. O alternativa la polul opus de educatia traditionala de stat este homeschoolingul. Si despre el am citit multe si vad ca ia amploare si la noi. Iata un caz concret de alegere in favoare homeschoolingului: "In sistem copilul tau se obisnuieste sa nu mai gandeasca singur". Eu una nu cred ca am rabdarea necesara, si mai ales nu am materialele necesare (de care ar beneficia la o institutie potrivita). In schimb sunt din ce in ce mai multe bloguri care te-ar putea ajuta, cum ar fi acest micatelierdecreatie, pe care-l urmaresc de mult si mereu are ceva interesant de aratat. Iar la americani, explodeaza internetul de cate bloguri exista! :)

Pentru a dovedi ca homeschoolingul functioneaza foarte bine, iata un alt fulmulet gazduit de TEDex, unde cel care vorbeste este chiar un copil de 14 ani (scolit acasa): "Ce vrei sa te faci cand vei fi mare?" N-o sa va vina sa credeti ca are doar 14 ani, atat de coerent se exprima, si mai ales ce mesaj vrea sa transmita!

O alta metoda este metoda Montessori (despre care o sa vorbesc alta data), care se axeaza pe naturaletea firii copilului. Cu cat citesc si aflu mai multe despre aceasta metoda, cu atat o iubesc mai mult! Sunt atat de multe de spus despre ea, incat nu stiu cu ce sa incep si ce sa spun mai intai. Iata un filmulet pe ffw cu 1 zi din viata unui montessorian de 4 ani, care vorbeste de la sine AICI. Observati, va rog, "jucariile" cu care se joaca si cat de independent este un montessorian!


Si pentru ca am fost de curand la un centru de limba engleza, am descoperit si metoda Helen Doron, care e mai mult o metoda de invatarea a limbii engleze decat un sistem de invatamant. Dar se bazeaza pe alta idee decat cel traditional: absorbirea limbii engleze intr-un mod firesc, prin obisnuirea cu melodicitatea ei si prin imitare.

A, si metoda Step by Step, despre care nu stiu mare lucru, din pacate, dar am auzit doar de bine.

Voi mai stiti si alte metode?

Deci avem de unde alege! Cate lucruri se chimba in doar niste zeci de ani...

2 comentarii:

Raluca Dobre spunea...

Eu am 3 copii (4 ani, 2 ani, 3 luni) si cel mare merge deja la o gradinita Montessori. Eu cred foarte mult in aceasta metoda de educatie si daca vor fi si copiii fericiti, sper sa reusim sa le oferim o astfel de educatie pana la 18 ani. La timpul potrivit, am explorat si eu varianta de homeschooling. Admir parintii care sa lanseaza intr-o astfel de aventura si stiu ca eu nu as putea. O alta metoda de educatie alternativa este Waldorf.

Forever Catalina spunea...

Multumesc, Raluca, de comentariu. Eu ma bucur ca traiesc niste vremuri frumoase pentru tara noastra si pentru educatia copiilor nostri. Fata de vemea mea, cand nu aveai nicio alternativa, acum parca este o explozie de variante! :) Suntem pe drumul cel bun.